Case
Geia Food

Meget mere end et præsentationsværktøj

Der stilles høje krav til leverandører til detailhandlen, og især indenfor fødevarer, hvor kort leadtime, begrænsede holderbarheder og relativt lave avancer er en del af dagligdagen. Det gælder også for Geia Food, der er en af Skandinaviens førende leverandører af fødevarekoncepter til detailhandlen inden for kategorier som køle- og kolonialvarer, dybfrost samt drikkevarer. Hertil er Dialog Datas Business Performance-værktøj VIS et stærkt forretningsunderstøttende værktøj, der har været anvendt siden 2011 i Geia Food. ”VIS er let tilgængeligt og anvendes på alle niveauer i koncernen, hvilket gør VIS til et beslutningsunderstøttende arbejdsredskab i dagligdagen, og ikke blot et præsentationsværktøj på corporate niveau,” siger Bo Bjørn Jensen, Group CFO hos Geia Food.

VIS hjælper med at sikre bundlinjen

Blandt andet er højfrekvente dataloads med til at sikre en øget gennemsigtighed i forretningen, hvor der kan reageres rettidigt på eventuelle afvigelser, og salget kan følges i detaljen, fra et overordnet kundeperspektiv, til indtjening på den enkelte vare pr dag. Ifølge Bo Bjørn Jensen kan overskueligheden skabt af VIS aflæses på bundlinjen. ”VIS er grundstenen for kommerciel og finansiel opfølgning i Geia-koncernen og giver overblik på såvel aggregeret som detaljeret niveau, og gør os i stand til at detektere afvigelser rettidigt.”

Effektiv konsolidering og opfølgning

Geia Food koncernen er stærkt repræsenteret i Norden, hvilket sikrer en omkostningseffektiv distribution til skandinaviske detailkæder. Dette kræver en løsning, der giver det fulde overblik over hele forretningen, så veldokumenterede beslutninger kan tages på tværs af organisationen. ”VIS konsoliderer alle selskaber kommercielt og finansielt, og det indbyggede budgetmodul gør opfølgning effektiv og to-the-point,” beskriver Bo Bjørn Jensen.

Opnåede fordele for Geia Food:

• Hurtigere reaktionstid på varer med svingende salg
• Minimeret spild af varer
• Færre restleverancer
• Halveret antal ”problemvarer”
• Overskuelighed, der kan måles på bundlinjen
• Mere synlighed på omkostninger
• Styrket sales performance
• Optimeret lageromsætningshastighed