Case
Johannes Fog

Budgetoverblik frigiver tid til kunderne

Johannes Fog A/S driver Trælast- og Byggemarkeder på otte forskellige lokationer i Nordsjælland, samt i Vordingborg, plus et attraktivt Bolig- og Designhus på Nørgaardsvej i Lyngby. Den årlige omsætning runder 1,2 mia. kroner og cirka 80 procent af kunderne er professionelle håndværkere, mens 20 procent er private. Virksomheden er grundlagt i 1920 og kendt og respekteret for kvalitet, service og etisk forretningsdrift. Byggebranchen er præget af hård konkurrence, og Johannes Fog A/S har derfor fokus på performance management – til fordel for både kunder og de omkring 500 medarbejdere i virksomheden.For økonomidirektør Mads Hvelplund er der tre vigtige forudsætninger for få organisationen helt i top; Reducere omkostningerne, give medarbejderne indsigt og fjerne administrativt bøvl så der frigøres tid til salg.

Fra Excel til VIS Performance

”Vi besluttede i 2018 at flytte budgetlægningen fra de eksisterende excel-ark over i VIS Performance. Første år lønsystemet og i 2019 den øvrige del af virksomhedens regnskabsdata. Processen har gjort hele budgetlægningen mere effektiv, arbejdet er blevet lettere og brugerne roser løsningen. Alle involverede personer arbejder med de samme data, hvilket giver kvalitet og overblik. Det sparer tid ude i hvert enkelt led og betyder, at vi i stedet kan bruge tid på kunden og sætte fokus på salg”, fortæller Mads Hvelplund.

Data omsættes i effektiv logistik

At samle og ajourføre data i VIS Performance øger også muligheden for at kigge på hvert område isoleret, f.eks. skal vi disponere omkostninger til mange lastbiler, dels vores egne og dels leje ind, når der er behov. Logistik er en utrolig vigtig konkurrenceparameter for os. Lastbilerne har kran, så vi kan levere på byggepladser, og løfte byggematerialerne op, hvor håndværkerne skal bruge dem. Det sparer dem mange ture op og ned, frigør arbejdskraften, så den anvendes, hvor den er mest værd og giver høj kundetilfredshed.

Samarbejdet med Dialog Data

Samarbejdet med Dialog Data har været yderst tilfredsstillende gennem hele omstillingsperioden.
”Virksomhedens størrelse gør, at vi får udelt opmærksomhed på vores behov, og medarbejdernes kompetencer – deres indblik i den praktiske budgetlægning, samtidig med at de kan programmere IT-værktøjet – gør bare, at samspillet går gnidningsfrit og at vi forstår hinanden. Værktøjet er tilpasset til vores behov, og vi får den support undervejs, som der skal til for at lave den rigtige løsning”, konkluderer Mads Hvelplund.

Organisationen er gearet til mere…

De positive tilbagemeldinger fra brugerne hele vejen rundt i virksomheden bekræfter for Mads Hvelplund, at missionen med at reducere omkostninger, give medarbejderne indsigt og fjerne administrativt bøvl er godt i værk, og det giver ambitioner om at bruge VIS til mere.
”Hos os bliver næste trin en løbende afvigelsesrapportering og på lidt længere sigt en præcis estimering et par gange om året, som bygger på vores opnåede resultater. VIS er et virkeligt stærkt værktøj, og det skal vi udnytte til fulde”, siger Mads Hvelplund.